Pages

Wednesday, March 07, 2007

Katastrofeøvelse

Hei igjen alle sammen!!!Ville bare skrive litt om katastrofeøvelsen jeg (vi) har vært med på i 2 dager nå. Altså, som sagt så går jeg siste året på sykepleier'n, og derfor er det et krav at vi skal ha vært igjennom en (flere) katastrofeøvelse (r). For de som ikke vet hva en katastrofeøvelse er, så er det en større ulykke (f.eks bussulykke). Vi var med på flere ulykker vi da...alt fra en vanlig bilkræsj til en stor avdelings-eksplosjon.

Kjære tid...for et mas assa!De såkalte pasientene lå strødd overalt, og det var opp til oss sykepleiere å prioritere hvilke "skadde" som det var alvorligst med. Øvelsene ble holdt frivillig av Røde Kors. De var utrolig flinke. De holdt blant annet forelesninger for oss, sminka oss osv.

Emner vi gikk gjennom på forelesningene var: livreddende førstehjelp, opptreden på skadested, organisering av skadested, prioritering av skader og organisering av samleplass. NYTTIG med andre ord!!!

På dag nr.2 var det min tur (pluss noen andre da selvfølgelig) til å være pasient, eller markør som det så fint heter på fagspråket...Hihi:)Jeg trakk en lapp der det stod: Pasienten går rundt på skadestedet. Har lukket underarmsbrudd på venstre arm, med sirkulasjon under bruddstedet. Respirasjon og sirkulasjon er normal. Klager på smerter i armen, men er ellers i god form.

Underarmen min ble derfor sminka med en lilla farge, for å illustrere bruddet. Deretter gikk vi ut på "skadestedet" (var der i over 3 timer vettu). Altså, min oppgave var derfor å gå rundt der å syte og klage over hvor vondt jeg hadde det. Morsom oppgave assa:)Jeg syntes det var litt kjedli' å ikke bli prioritert av sykepleierne da.De andre "skadde" og jeg ble derfor enige om at jeg skulle "ta litt mer av". Jeg gikk derfor rundt på området som ei rastløs høne. Var veldig høymælt, og forstyrra pleierne som skulle hjelpe de "alvorlig skadde". Jeg truet også med å hoppe ut i Glomma om ingen hjalp meg (elva var liksom 5 meter unna c). Da kan dere tru jeg fikk hjelp med en gang ja...Vi fikk det til å bli livat ja;-)

No comments: