Pages

Tuesday, April 24, 2007

Møtehelg med Stefan Salomonsson

Helgen som var fikk menigheten vår besøk av predikanten Stefan Salomonsson fra Sverige. Han er kjent for å ha utrolig morsomme og herlige møter:-) Han prekte på 3 møter, og jeg ønsker å dele litt med dere fra lederseminaret:

  1. Hvem er jeg? Oppdraget mitt er koblet til min identitet. Siden det er Gud som har skapt min identitet, så kan jeg IKKE finne identiteten uten Gud. Når jeg så har funnet ut hvem jeg er, så kan jeg gå inn i oppdraget mitt.
  2. Hvor skal jeg? På samme måte som Gud har skapt meg på en bestemt måte, så har Han også forberedt en spesiell plass for meg, der jeg skal utføre oppdraget som Gud har lagt på mitt hjerte. Det er ikke vi som legger "puslespillet", men Gud. Stefan la også vekt på at det finnes så mange "tilpassede" mennesker i Guds rike. Mennesker som bare er der, uten å gjøre noe særlig ut av seg. Et av djevelens listige knep er å forsøke å få oss til å tolerere ting (altså feil ting). Det du og jeg tolererer, kan vi heller ikke forandre. Det er viktig at en leder har selvrespekt. Dersom ikke jeg respekterer meg selv, kommer heller ingen andre til å respektere meg. Hemmeligheten til min framtid ligger gjemt i mine daglige rutiner. Eksempel: Hvordan reagerer jeg når det oppstår kriser i livet mitt? Det er viktig at jeg lærer meg å leve i Gud, leser Guds Ord osv, slik at min ånd styrkes dag for dag. Ingen andre kan erstatte den plassen som er bestemt for meg og deg. Det hviler derfor ett ansvar på våre liv!!!
  3. Hvordan skal jeg komme dit? Gjennom FORKYNNELSE. Verden forandres gjennom forkynnelse. 1.Tim.4:13-16: Ta vare på opplesningen av Skriften, formaningen og læren inntil Jeg kommer. Vanskjøtt ikke den nådegaven som er i deg, den som ble gitt deg ved profeti med håndspåleggelse av de eldste. Du skal grunne på disse ting og leve helt i dem, så din framgang kan bli åpenbar for alle. Gi nøye akt på deg selv og læren! Bli ved i det, for når du gjør det, skal du frelse både deg selv og dem som hører deg. Våg å følge Åndens ledelse!!! Forkynnelsen må IKKE forsvinne fra menigheten, den skal være i sentrum!
  4. Hvorfor skal jeg gjøre alt dette? Joh.3:16: For så har Gud elsket verden at Han gav Sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Det mest frie og glade mennesket, er det mennesket som befinner seg midt i Guds vilje, midt i Guds sentrum:-)

2 comments:

Tomas said...

Heisann du. Så du er en blogger? Bra blogg, bra skrevet. Rene andaktsboka! hehe...

Kjekt med et lite sammendrag av ledergreiene på Zoe i helgen. Jeg skulle vært der på lørdag, men måtte slå et slag for byens rusmissbrukere istedenfor... Ok, det også, men ganske anderledes, tror jeg. (hørte noen sinnyke historier fra en av beboerene idag. Han er en av Østfolds mest kriminelle, og fortalte med innlevelse om da han ble skutt i hofta og den gang han gjorde innbrudd hos en skomaker i byen her som 14-åring, og ble tatt på fersken... Forferdelig historie. Han er en slags voldelig versjon av Vivi Haug... Meget spesielt...)

Takk for sammendraget.

Tomas=)

Lindalur said...

Heisann!

Mhm, må være oppdatert på teknologien vettø:-D Morsomt å skrive ned tanker i en blogg...Kult at noen leser det da!!!

Heh, litt spesiell historie han fyr'n kom med da...Scary!