Pages

Tuesday, January 09, 2007

Litt åndelig føde...

De siste dagene har jeg hørt på en preken av Ulf Ekman. Jeg kjøpte den i cd-format, da jeg var på LO i nyttårshelga. Prekenen heter: 7 hinder for din åndelige vekst.

  1. Vi vokser ikke, fordi vi har en ånd som ikke lærer: Jakob 1:19: Derfor, mine elskede brødre, skal hvert menneske være snar til å høre, sen til å tale, sen til vrede. Dette er en resept på åndelig vekst:-) Vi har 2 ører vettu, og grunnen til det er at vi skal lytte dobbelt så mye som vi snakker. Vet det er vanskelig:) men det åpner opp for noe nytt i våre liv!
  2. Løfter som ikke er oppfylt: Forkynneren 5:3-4: Når du gir Gud et løfte, skal du ikke dryge med å innfri det. For Han har ikke velbehag i dårer. Gi det du har gitt løfte om! Det er bedre at du ikke lover, enn at du lover og ikke holder. Løftene er nemlig hellige for Gud.
  3. Utilgivelse: Matteus 5:22-24: Men Jeg sier dere at den som blir vred på sin bror uten grunn, blir skyldig for dommen. Og den som sier til sin bror: "Raka (din tosk)!", skal bli skyldig for rådet. Og den som sier: "Din dåre!", skal bli skyldig til helvetes ild. Derfor, hvis du kommer med din gave til alteret, og der kommer på at din bror har noe imot deg, så la gaven din ligge der foran alteret, og gå derfra! Bli først forlikt med din bror, kom så og bær fram gaven din! Gud vil ALLTID kalle oss sammen med mennesker som er ulike fra oss selv. Det "tvinger" frem kjærligheten i oss!Det er en del av Guds plan. Guds Ord kaller meg til å tilgi min neste. Det står ikke noe om at jeg kan kreve tilgivelse av andre.
  4. Uvise relasjoner: 1.Korinterbrev 15:33: Far ikke vill, slett selskap forderver gode vaner. Vi skal selvfølgelig omgås mennesker, men det er viktig at vi ikke går i allianse med bitre, stolte og negative mennesker. Da faller vi lett i den samme gropa!
  5. Ustyrlig tunge: Jakob 3:2-5: For vi snubler alle i mange ting. Hvis noen ikke snubler i ord, er han en fullkommen mann, som også er i stand til å holde hele legemet i tømme. Se, vi legger bissel i hestens munn for at de skal lyde oss, og vi styrer hele kroppen deres. Se, også skipene, selv om de er store og blir drevet av sterke vinder, blir de styrt av et meget lite ror, dit styrmannen ønsker. Slik er også tungen et lite lem, men kan likevel tale store ord. se hvor stor skog en liten ild tenner i brann! Vi har så lett for å "skravle" i vei, uten å tenke på konsekvenser av det. Det er hele tiden en prosess å holde tungen i "tømme".
  6. Gaver som ikke er ferdig utviklet: Matteus 25:18: Men han som hadde fått den ene, gikk bort og gravde i jorden, og gjemte sin herres penger. Vi har ingen rett til å fornekte eller "grave ned" gavene Gud har gitt oss. Et spørsmål som ofte stilles er: "Hvorfor gjør ikke forsamlingen noe med mine gaver?" Det er ditt og mitt ansvar å utvikle gavene våre! Min gave = andres tilgang. Et eksempel på det er at når vi lovsanger Gud, så åpner det veien innfor Guds trone. Det fører til at mennesker kan få en berøring av Gud:)AMEN!
  7. Et ubesluttsomt hjerte: Jakob 1:6-8:Men han må be i tro uten å tvile, for den som tviler, er lik en bølge på havet, som blir drevet og kastet av vinden. For det mennesket må ikke tro at han skal få noe fra Herren; han er jo en tvesinnet mann, ustø på alle sine veier. Et ubesluttsomt hjerte risikerer ALDRI noenting. Dersom jeg vil ut i fullheten, ut i Guds plan for mitt liv, må jeg våge å være besluttsom. Jeg må våge å ta bestemmelser, "gå på vannet", gjøre det som ser umulig ut. Ingenting er umulig!!!

No comments: